نیاز به غربالگری زوال عقل در افراد میانسال مبتلا به دیابت نوع 2

3 ژانویه 2019 - بر اساس یک مطالعه ی جدید، افراد میانسال مبتلا به دیابت نوع 2 باید برای زوال عقل غربالگری شوند.

محققان اکوادوری اعلام کردند که احتمالا بروز اختلال در عملکرد مغز افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بیشتر است، بهمین دلیل استراتژی های پیشگیرانه ای باید به منظور کاهش خطر ابتلا به زوال عقل در مراحل بعدی زندگی معرفی شود.

ارتباط بین اختلالات شناختی، شامل ضعف حافظه و عملکرد ضعیف مغز، در افراد مسن، به خوبی مستند شده است.محققان در حال حاضر می دانند که خطر ابتلا به زوال عقل در سالمندان زیاد است، اما این اولین بار است که اثرات دیابت بر کاهش شناختی در میان افراد میانسال بررسی شده است.

در این تحقیق بیش از 300 فرد 55 تا 65 ساله شرکت داشتند. 142 نفر از آنها به دیابت نوع 2 مبتلا بودند و 167 نفر به این بیماری مبتلا نبودند.از هر یک از داوطلبان خواسته شد که در مجموعه ای از آزمایشات برای ارزیابی واکنش های شناختی شرکت کنند. نتایج این آزمایشات برای گروه مبتلا به دیابت، در مقایسه با افراد غیردیابتی، صرفنظر از جنس، تحصیلات، عوامل خطر بیماری قلبی عروقی و افسردگی، ضعیف بود.

زوال عقل یا دمانس یک بیماری مزمن شایع است که تنها در انگلستان 850،000 نفر را تحت تأثیر قرار داده است. با این حال، این آمار در حال افزایش است و کارشناسان پیش بینی کرده اند که تا سال 2025 تعداد افرادی که با این شرایط مواجه می شوند، به بیش از یک میلیون افزایش خواهد یافت.

هیچ درمانی برای زوال عقل وجود ندارد، اما تاخیر در بروز زوال عقل بمیزان پنج سال، می تواند تعداد مرگ و میر را به نصف کاهش دهد، در نتیجه زندگی 30،000 انسان در سال حفظ می شود.

تغییر رژیم غذایی می تواند گامی مهم در جهت کاهش خطر ابتلا به زوال عقل باشد. تحقیقات نشان داده است خوردن یک رژیم غذایی مدیترانه ای تأثیر مثبتی بر سلامت مغز دارد، در حالی که خوردن رژیمهای غذایی با چربی بالاتر و رژیم کتوژنیک می تواند برای افراد مبتلا به بیماری آلزایمر مفید باشد.

محققان اکوادوری خواستار تحقیقات بیشتر برای بررسی تاثیر کنترل شدید قند خون بر توقف یا تاخیر در پیشرفت اختلالات شناختی در این بیماران شدند.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2019/jan/dementia-screenings-needed-in-middle-aged-people-with-type-2-diabetes,-study-suggests-91987400.html